Bassethoorntrio

zaterdag 26 maart 2022

Wim Voet – bassethoorn, Philippe Allard – altviool en Reinhardt Vanderschaeghe – cello

ElixirDAnvers_WimVoet_4555_2000pixphilippe allardElixirDAnvers_ReinhardtVanderschaeghe_4645_2000pix

met werk van W.A. Mozart

De bassethoorn werd omstreeks 1770 in Beieren ontworpen. Dit instrument bestond uit een buis die zo lang was dat zij moest worden omgebogen om het hanteerbaar te houden. Ook in die periode bestonden er al verschillende versies van de bassethoorn. Het instrument was dus nog  zeer jong toen Mozart het als één van zijn favoriete instrumenten opnam in zijn repertoire. De bassethoorn heeft bijvoorbeeld een heel prominente partij in zijn requiem, komt ook voor in een aantal opera’s waaronder o.a. de toverfluit. Hij gebruikte het ook voor zijn requiem en voor tal van prachtige kamermuziekwerken waaronder de 5 divertimenti die tijdens dit concert zullen uitgevoerd worden.

Andere componisten die gebruik maakten van de bassethoorn zijn o.a. Beethoven in zijn “Die Geschöpfe des Prometheus” en Mendelssohn in zijn twee Konzertstücke voor klarinet, bassethoorn en orkest. Op enkele uitzonderingen na is het instrument helaas in de vergetelheid geraakt . Zo was er Richard Strauss die de bassethoorn gebruikte in een aantal van zijn opera’s en Karlheinz Stockhausen die voor het instrument enkele solistische werken schreef.

 

Wim Voet,  studeerde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen o.l.v. Walter Boeykens en aan het Lemmensinstituut te Leuven o.l.v. Jan van den Ecker.Hij behaalde er achtereenvolgens de eerste prijzen klarinet, kamermuziek, basklarinet en het hoger diploma klarinet met grote onderscheiding. Heel wat ervaring deed hij later op bij virtuozen als Sabine Meyer, Thomas Friedli, Eddy Daniels en Peter Geisler. Als orkestmusicus maakte hij achtereenvolgens deel uit van de Jonge Filharmonie, de “Académie Européenne pour la Perfectionnement de Musiciens d’Orchestre” en het Wereldorkest van Jeugd & Muziek. Hij heeft samengewerkt met zowat alle Belgische orkesten en operahuizen (I Fiaminghi, Beethovenacademie, de Munt, het Nationaal Orkest van België ….) Momenteel werkt hij regelmatig samen met het Symfonieorkest Vlaanderen. Als solist en in kamermuziekverband concerteerde hij onder meer met het Filharmonisch Kamerduo, het ensemble Bellerophone, het trio De Vita en het Obbrussel strijkkwartet.
Concerten brachten hem dan ook al in alle landen van Europa, Japan, Rusland, Amerika en Canada waar hij o.a. samenwerkte met dirigenten als Vernon Handley, Serge Baudo, Kent Nagano, Philippe Herreweghe en Rudolf Werthen. Wim Voet is vooral bekend als klarinettist van het ensemble Elixir d’Anvers waarmee hij al ruim 250 concerten verzorgde. Naast CD-opnames met het ensemble Elixir d’Anvers, het Bellerophon blazersensemble, pianist André De Groote en de Filharmonie, verscheen in 2015 zijn eerste  CD met het Filharmonisch Kamerduo en cellist Stijn Kuppens. Deze unieke CD is wereldwijd de eerste full-CD met deze uitzonderlijke bezetting.
Als pedagoog is hij gedurende 10 jaar verbonden geweest als gastdocent aan de Hogeschool Antwerpen. Momenteel is hij actief aan de stedelijke muziekacademies van Antwerpen als leraar klarinet en kamermuziek. Ook zijn leerlingen vallen regelmatig in de prijzen o.a. tijdens het eerste nationale klarinettenconcours te Gent.

Philippe Allard, (1960) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en behaalde er de eerste prijzen voor altviool en kamermuziek in 1981. Meteen daarna werd hij aangeworven als altviolist aan het orkest van de Koninklijke Muntschouwburg en was hij professor kamermuziek aan voornoemd conservatorium tot 2005. Tot 1991 is hij ook verbonden geweest aan het voormalig orkest van de RTBF.  Daarna werkt  hij samen  met het kamerorkest van Neufchatel (Zwitserland). Van 1992 tot 2003 verzorgde hij tal van concerten met het ensemble I Fiamminghi en later de Beethovenacademie. Na een jarenlange samenwerking met  het “Orchestre de chambre de Wallonie” is hij momenteel verbonden aan het orkest Brussel Philhamonic. Al deze engagementen brachten hem zowat overal in de wereld, hij werkte ook mee aan tal van CD opnames en maakte  deel uit van tal van kamermuziekensembles, teveel om op te noemen.

 Reinhardt Vanderschaeghe, (1980) is zowel cellist als contrabassist. Hij studeerde cello bij France Springel en Ilja Laporev en volgde masterclasses bij ondermeer Marcio Carneiro, Anner Bylsma, Vladimir Perlin, Eric Wilson (op het Banff international music festival 1998 in Canada), Marie Hallynck en Didier Poskin. Hij was ook op het RNCM (Manchester) international cello festival. Contrabas studeerde hij bij Lode Leire en hij volgde ook masterclasses bij Duncan McTier. Tijdens zijn studies volgde hij ook masterclasses kamermuziek bij onder meer het Prazak kwartet, het Spiegel strijkkwartet, het Daniël kwartet,…Hij deed ook orkeststage bij I Fiamminghi (Rudolf Wertheim), Het Symfonisch Jeugdorkest van Vlaanderen en later het Filharmonisch Jeugdorkest van Vlaanderen olv onder meer Robert Groslot en Muhai Tang. Hij speelde concerttournees in o.a. Rusland, Zuid-Afrika, Botswana, Italië, Canada,… Reinhardt speelt als freelance muzikant in heel verscheidene ensembles en bezettingen.
Naast het klassieke orkestwerk, speelt hij ook bij Elixir d’Anvers, maar evengoed bij Hooverphonic. Met Hooverphonic nam hij verschillende cd’s op en deed verschillende tournees in België, Nederland en Europa. Hij speelde ook veel in de musicalwereld zowel in België als Nederland en maakte jaren deel uit van het orkest van the Night of the Proms.  Zo heeft hij meegewerkt aan de musicals Daens, the Sound of Music, Oliver!, Fiddler on the Roof, Kuifje, Rembrandt, Josephine B.,…
Als docent is Reinhardt verbonden aan de academies van Hemiksem, Menen, Meise, Aalst en het Conservatorium van Mechelen.